Selamat Hari Guru, Legend2 MTI

post ini sbg setinggi2 penghargaan kepada guru2 Maahad Al-Tarbiah Al-Islamiah (MTI) bt 8 Taiping...

dalam byk2 cikgu aku, yg kat MTI tu aku betul2 tabik hormat tertinggi infiniti tahap langit lapis2 teratas pny. sebab apa? tahun 2000 dulu, masa MAHATHIR tarik blk bantuan kpd SAR, smua cikgu2 kat situ hidup ckp2 makan sj. bapak aku pnh xdpt gaji lbh stngh tahun. pengetua xambik gaji dia sbb byr gaji cikgu2 muda dulu, tu pun nasib2 klu dapat. blh bayang kerja tiap2 hari tanpa sekupang upah? sanggup korg? ada gak cikgu2 yg terpaksa berenti sbb xmampu nk sara anak bini. tp ramai yg stay, loyal menongkah arus. aku xpernah dgr diorg merungut pasal gaji xdpt, xcukup, nak mogok xnak mengajar , berenti kerja dsb sbb tekanan kerajaan masa tu.

dikerah segala keringat kuderat pegi gak mengajar tiap2 pagi didik anak bangsa yg kononnya dh jd 2nd class sbb masuk sekolah agama mcm MTI. jumlah student jatuh mendadak sbb goment ugut diorg xleh ambik SPM@PMR kat SAR ms tu. income sekolah yg dh ciput bertambah ciput jdnya sbb income dr yuran xbyk. tatkala cikgu2 kat sekolah kerajaan yg lain bising2 psl gaji diorg kecik, kena kerja weekend, elaun xckp blablabla, cikgu2 MTI tetap setia kerja ikhlas lillahitaala tanpa sekupang upah. bg mereka, ckplah gj yg bibayar Allah. Terus gak mengajar kat sekolah yg masa depannya xtau mcmn time tu demi anak2 yg gomen dok canang2 sentiasa dibela tu. sekolah tu xda sorg pun nonmuslim, smua islam. SAR2 yg lain byk dh tutup sbb xleh nk survive. nk survive mcmn klu xada murid xada cikgu dan xada duit?

klu korg rasa guru ni ibarat pelita menerangi hidup, bg aku yg kt MTI tu ibarat matahari. bkn takat bg terang, giving a life to living thing. utk survive daily, cikgu2 ni buat part kerja part time. ada yg meniaga, ada yg bekebun, toreh getah etc nk bg makan family. pelikkan mereka ni. ssh payah semata2 utk terus mengajar yg sekupang pun xdpt tu. dh tu plk mgajar bdk2 yg mmg keras2 kepala. adei~~~ bapak aku sblm g sek, dia g kebun dulu. msk kelas mmg best a bau getah dia. hahahah.

aku xtau cerita pengorbanan cikgu sekolah lain mcmn, tp aku sure xsebijik sekolah kt malaysia ni yg sama kes mcm MTI aku. klu ada, syukurla korg byk2 sbb LIVING LEGEND mcm diorg ni 1 dlm sejuta nk jumpa. lebih dr separuh cikgu2 tu stay smp sekarang terus mengajar walaupun umor dh nk cecah 70an. salah sorgnya, abah aku sendiri, Ust. Mat Salleh Abd Halim. sebab tu aku SANGAT BANGGA jd anak cikgu macam bapak aku. BRAVOO ust mat salleh.

buat ustaz&ustazah2 yg dimaksudkan, terima kasih tak terhingga ikhlas dari hati anak muridmu ni. at lease, skg ni sy dh jd orang =). xnak sebut nama2 utz & utzh tu sbb klu diorg baca ni, aku tau mesti mrk tersenyum bangga. diorg ni lg sk jd the unsung heroes. sbb tu diorg ni cikgu sekolah yg paling COOL in da worllldddd

Post a Comment

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP