::sawah@bendang di kedah::

Hallo again. this weekend i went to my home town, Pedu Kedah. Long time since i been here. For those who not know, here is where my childhood begin until i was 12. But now seem it changed a lot. river no longer have a visitor, no more cute jungle, no more football field and so on. kids nowaday spend more time on TV rather than let sunshine burning their skin. kids today soooo boringg.. i'm glade coz born in 80's, always keepin u rock & rool. hehehee..

Here some picture i take from my grandma paddy field @ bendang lotan. "lotan" is a local dilect which refer to "dalam hutan".
dulu2, bendang mmg byk kat sini. tp sebab harga senang jatuh, ramai dah convert bendang ke kebun getah. lg pun padi ni bg hasil 2 kali je setahun compare ngn getah.

ada gak bendang2 yg kt area jalan Langgaq kat pekan Aloq Staq ditebus guna utk wat perumahan. bendang kat kedah pun makin sikit. tp skg state gomen dh xbg tanah bendang tebus wat rmh dah. so terjamin la skit ms bepan bendang di malaysia

padi ni bkn senang nk jaga, dulu2 org tanam, tp skg dah malas, pakai tabor. kes tu yg rumpai byk dlm bendang. mka berlakulah persaingan merebut nutrien. hasilnya, padi2 ni byk yg kurang menjadi dan ratio bendasing-padi tinggi menyebabkan harga padi lg jatuh.

kebanyakan org yg buat bendang skg ni byk yg nk jaga tradisi dr periuk nasi. klu xwat padi, nnt anak cucu xleh tgk bendang. kira wat pd ni mcm side income gak la, untung tak byk mn pun. sama la mcm kes2 tanam durian, bkn nak duit, tp nk bg cucu cicik merasa.

klu dapat buat rmh kat kawasan sawah, mmg best sbb angin dia yg sepoi2 bahasa. tu sbb tanah sawah ni klu wat rumah sure laku pny. view pun hijau je, aman...tp time malam, slalunya panas skit. sbb tanah liat ni dia xserap haba, tp pantulkan blk. lbh kurang tu la ku bc kt tenet

last skali sbg penutup, td yamamoto sms aku tny knp aku tak dtg keja. aku reply "i'm not feeling well today, sory not infrom u coz my hp broke again. well, klu dia baca ni, ni la alasan yg sebetulnya. hehehe
1) aku blk kg makan durian, rambutan, maggis
2) aku blk sbb lm xblk kg
3) aku blk sbb aku ade tebiu, tp smp hr ni aku tak sure nk gi ke tak....


Post a Comment

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP