The New Invention of Doo-Nut (kuih Donat)

Skip jap criter pasal DSLR. kali ni tuan2 puan2, chef nyox nak ajar wat donat versi baru pny, ilham gila dr aku. jgn cuba nk tiru, sbb aku dah berjaya pattern kan design aku nih. tiru kn saman nnt br tau. tp klu makcik2 felda nk tiru utk jual kat bazar, aku leh maafkan la. tp jgn lupa letak nama aku plk.hehehe..

ok, ingrediant yg diperlukan adalah tepung, then tepung, & tepung lagi. (bab2 nk buat doh kn tny wife aku, sbb dia yg buat). past dh uli tepung tu, kn ada kretiviti tinggi utk create shape yg dinamik lg anggun bergaya. contoh terbaik adalah mcm dibawah. jgn lupa shape anda mestilah menceritakan suatu peristiwa yg berlaku. mcm dalam gamba kat bawah, aku cuba gambarkan seorg asli/pemburu afrika sedang memburu seekor zirafah. massage yg ingin disampaikan, zirafah makin pupus kerna perbuatan manusia itu sendiri. (lagi satu tu aku nk wat spek, tp mcm xjadi)

(if you saw something bad, it only in ur imagination.hehehee)

(bentuk2 yg berjaya diolah dgn jayanya. tp xsure lg smuanya selamat digoreng)

pastu, anda goreng la guna minyak, kuali & api. dh siap, jgn lupa bubuh coklat plk. nk cantik, sila decorate dgn ape benda ntah yg kaler2 warna warni tu. yg penting, jalan cerita mesti sama dgn masa uli tepun tadi. cuma aku tambah skit dramatik dgn bubuh gamba matahari, maknanya pemburuan sdg berlaku ditengah hari rembang.

(yg bentuk yg wife then buat. xbest langsung =p. coklat tu aku taruk, baru la nmpk sedap skt.hehee)

(haa, yg ni otai yg buat. nampak tak rupa africa tgh kejar zirafah tgh hari rembang???)

rasanya memang sedap tuan2 puan2. wife aku makan tak byk sbb sakit perut tahan gelak. aku gak mangsa kn perabihkan donate nih. hadddooooooiiii....

hr tu aku berjaya ruin kan kuih tradisional melayu, karipap. hr ni aku buat utk donat plak. hehehe, kira berbakat gak aku ni dalam bab memasak rupanya. hmm, dh bosan dok design plastic part kat opis, kat rumah aku design kuih muih plk. hoho, blh bkk restoren sendiri dah nih...

p/s: donate ni tepung dia masuk minyak. sebu perut makan minyak byk sgt. kpd sp2 yg tgh bc, blh tak ajar mcmn nk wat tepung yg bila goreng oil proof tak?

syazwansamar  – (August 20, 2010 at 12:33 PM)  

ya Allah.angah mesti tensen ngn rekaan2 ko yg tah ape2 tah.kang balik umah aku buat kelas memasak khas untuk ko.

yantie3011@gmail.com  – (August 20, 2010 at 12:41 PM)  

gila ko, aku dh terima tempahan juta2 pny utk donat nih. tak menang tangan nk buat. neway, dont need ur coaching. donat ni dh ckp sedap. heheheh

Thristhan.com  – (August 20, 2010 at 1:16 PM)  

Yewww, the first design is disgusting :).

Unknown  – (August 20, 2010 at 1:25 PM)  

design dan decoration adalah mengharukan.. huhuuh.. tp kalau sedap... tarak kisah punyee... :)

psstt :
1-mungkin api semasa memasak terlalu kecik...
2-mungkin masukkan donat dlm keadaan minyak yg kurang panas...
3-mungkin bahan2 dlm donat tak seimbang menyebabkan minyak serap...

ape2 pun ambo penah wat skali je... tu sbbnye semua adalah kemungkinan... hehehehe

WNA  – (August 20, 2010 at 1:35 PM)  

kim slm kt yanti. mesti die asek gelak je la duk gn laki die ni :P

*kenalan yanti kt usm*
qemmal

yantie3011@gmail.com  – (August 20, 2010 at 2:46 PM)  

Thristhan : as i said, if u saw smthg wrong, it's ur imagination tht wrong. hehehee

kak laila: oooo, nnt gi tau kt yanti suh study blk. hehe, neway, smoga selamat smua ms bersalin nnt =)

Cik Qemm: tak gak gelak slalu, nangis pun slalu gak. hahahaha, erkk, jgn maraaa

yantie3011@gmail.com  – (August 20, 2010 at 10:39 PM)  

lailasani : arigato gozaimase...nnt saya praktikan petua2 tu. ngeh..kn tuntut ilmu ni kat akak =)

Cik qemm: rs2 ry nnt bentuk kuih kami camne eh? (klu rjn nk uatlh hihih)

Nyox: a'ah nagis tgk cite drama kat tv. sedih sob..sob..

Post a Comment

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP