Ramadan 2010 ; antara 2 zaman

Tiap kali ramadhan menjelma, aku mesti teringat balik ramadhan yg lepas2. aku tak tau knp dlm byk2 bulan, bln puasa la plg byk kenangan2 yg aku ingat. suasana petang maghrib yg hening time2 smua org ddk dlm rumah standby nk belasah nasik, suram2 petang yg sgt la aman suasananya. klu kampung aku dulu, jiran2 slalu main tukar2 kueh. mcm2 ada.

aku rasa korg pun mesti sama gak. tiap2 kali nk puasa atau raya, benda yg plg aku tunggu skali ialah pengumuman posa kat tv. klua je muka og tua tu, kelam kabut aku lari pg kat depan tv dgr dia cakap. tak kira bila pun tarikh puasa dia umum, aku mesti sorak macam budak terencat. tak tau la apa yg aku seronok sgt.

kecik2 dulu aku duduk ngn tok & tokwan. masa tu walaupun seronok, tp bulan puasa ni kira bulan plg tak best a bg aku sbb xde lauk tgh hari. pastu plk kn paksa puasa. hohoho, aku slalu curik2 minum air kat dlm peti ais. tok slalu letak air dlm bekas nk buat ais, tp time nk bancuh air tu mesti dia jmp byk bekas kosong. hehehee, aku bedal. tp tok xpnh bocor rahsia sbb klu tokwan aku tau abih a kn tibai sbb xpuasa. tp bl time bkk puasa, rsnya aku la makhluk yg plg lapar skali. smua benda aku nk sumbat dlm perut. hahha

ms mula2 blaja puasa dulu tok suruh puasa yangyok, kira puasa dr pg smp tgh hr sj. aku cukup suka puasa jenis ni. pg2 bgn sahur, tgh hari jap gi malantak nasik lg. tp yg bestnya tokwan aku slalu perli sbb sepupu2 aku yg lain blh posa penuh, aku sekerat hari. malu ngn sepupu2 pny pasal, aku try gak posa smp penuh. xikhlas pny jenis posa.hahaha, tp last2 aku berjaya gak puasa penuh sebulan. pny la bangga time tu. duit raya pun dpt byk.

lama dah berlalu zaman tu. cepat plk rasanya masa ni bejalan. sedar2 tahun ni aku puasa ngn seorg awek@isteri@kawan bernama yantie. 1st time puasa sbg suami org. best tul dh kawin =) bl igt blk kecik2 dulu, syukur sgt aku rs. bertuah betul rsnya dibesarkan oleh family yg penuh ngn kasih sayang. Al- Fatihah buat Abd Halim bin Mat Hussin, seorg ayah, atuk, & lelaki idola aku. Smoga tokwan ditempatkan bersama orang2 yg beriman. rindu kat tokwan...

ScoTTisHioR  – (August 11, 2010 at 9:03 AM)  

Al-fatihah jugak kat tok wan...rindu dia punya sengih + gelak tanpa suara...soc..sob..sob..

maslinamansor  – (August 11, 2010 at 12:37 PM)  

Selamat menyambut Ramadhan...

Al-Ftihah kepada arwah...

Mr Nyox  – (August 11, 2010 at 2:00 PM)  

alan : sama2 la doa kat tokwan. raya nnt gi kubor dia k.

maslina: tq.mekasih

Anna Da Lady  – (August 14, 2010 at 10:39 AM)  

huwaaa....sedihnya teringat kat tokwan..Acik dah menangis pun..apela ang ni, E

Post a Comment

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP